Wednesday

30. oktober



”Jesus sa da til de jøder som var kommet til tro på ham: Dersom dere blir i mitt ord, da er dere i sannhet mine disipler. Og dere skal kjenne sannheten, og sannheten skal frigjøre dere.” ( Johannes 8,31-32 )
 
I dagens bibelvers kommer det fram en viktig rekkefølge: 1) Bli i. 2) Kjenne (forstå). 3) Frigjøring. I en engelsk bibeloversettelse brukes ordet ”continue” = fortsette, der hvor det på norsk står bli i.
Disippelskap begynner med at vi tar i mot Bibelens budskap og at vi fortsetter med det. Det handler om å leve med og holde Bibelordet levende i oss hele tiden. Noen har sagt at vi må drøvtygge Guds ord, spise det om og om igjen. Dersom vi gjør det så kommer vi fram til punkt to, vi forstår. Å lære sannheten å kjenne er å forstå. Når vi forstår da kommer vi til punkt tre, vi blir frigjort. Friheten henger altså sammen med hvordan vi tar til oss Bibelordet. Å bli i er noe vi mennesker må gjøre. Deretter er forståelsen og frigjørelsen Guds verk i oss.
Men, som Jesus sier i dagens bibelvers, dette budskapet gjaldt bare ”de jøder som var kommet til tro på ham”. Tror du på ham?

Bønn
Jesus, jeg vil åpne meg for Ditt ord i dag. Jeg gjør det ved å lese med et åpent sinn. Jeg vil bli i Ditt ord ved å lese det om og om igjen og minne meg selv om det Du har sagt. Takk for at Du lover at jeg da skal forstå og bli fri.

No comments:

Post a Comment